fbpx

365 PUBLISHING
Tel. +46 (0)21 4506440
Epost: redaktionen@hitodit.se
Trefasgatan 3, 721 30 Västerås, Sweden
www.365publishing.se

Tradition och nytänkande på Green Hotel

Tradition och nytänkande på Green Hotel
2020-04-24 Anders Gidlund
Text: Hit&Dit

I den stora, timrade byggnaden från 1917 på Ovabacksgattu finns Tällbergs största hotell- och konferens­anläggning. På Green Hotel är traditionen viktig, men även framåtblickarna.

Anna Wiklund är konferensansvarig på Green Hotel och har jobbat på hotellet i tio år, både i receptionen, restaurangen, och som marknadsansvarig. Med sina hundra rum är de Tällbergs största hotell, bland de åtta som finns i byn. 

– Det är fascinerande att det funkar med åtta hotell i en och samma by. Vi har mycket turister som kommer hit, framförallt sommartid när Dalhalla, Leksand sommarland och allt som finns att se och göra i bygden lockar många. Resten av året är det konferenser och weekendgäster, och många kommer i större sällskap för att fira något. Då sjunger vi och dukar lite extra fint, säger Anna.

Anna Wiklund bjuder in till Green Hotel.
Anna Wiklund bjuder in till Green Hotel.
Foto: Pär Arvidsson
Foto: Torleif Svensson
Foto: Torleif Svensson

Samarbete viktigt

Jul, nyår, påsk och midsommar är viktiga högtider för Green Hotel, när gamla seder och traditioner får leva vidare i nya generationer. Men mitt i det traditionella kommer också nytt in – på menyn, i rummen och i evenemangen. Och förutom en alldeles särskilt vacker utsikt och den traditionella dalakänslan, är det servicen som sticker ut på Green Hotel. Den grundar sig i en syn på medarbetarna som en betydelsefull resurs.

– Vi har en otroligt god stämning och sammanhållning, som vi förmedlar vidare till våra gäster, säger Anna. 

Många yngre tror att de vill bo på flashiga hotell mitt i stan, men när de kommer hit upptäcker de lugnet och närheten till naturen – och uppskattar det.

En utmaning för Green Hotel och de övriga hotellen i Tällberg är konkurrensen från storstäder, utlandsresor och andra populära turistattraktioner i Sverige. Samarbete kring marknadsföring med Tällberg som destination är troligtvis bästa receptet.

– Vi behöver sätta Tällberg på kartan och marknadsföra oss som en destination – tillsammans. Jag tror att samarbeten är nyckeln till att få lite större arrangemang. Vi har totalt tusen bäddar, och vi har gemensamt gjort arrangemang som den stora internationella miljökonferensen Tällberg Forum.

Foto: Torleif Svensson

Locka yngre gäster

En annan utmaning handlar om att locka den yngre publiken. Idag är de flesta gäster på Green Hotel i femtioårsåldern eller äldre. Även om hotellet vill satsa mer på cykling, vandring och spa handlar det inte så mycket om att förändra utbudet, som att få även yngre att inse och välja kvaliteten, lugnet och harmonin i Tällberg.

– Många yngre tror att de vill bo på flashiga hotell mitt i stan, men när de kommer hit upptäcker de lugnet och närheten till naturen – och uppskattar det. Här kan man gå upp på ett berg och grilla korv till lunch, eller baka tuttull i vår mysiga bagarstuga. Många gäster tror att de behöver hitta på massa aktiviteter, men ofta landar de till sist framför brasan i lobbyn. De små sakerna räcker ofta, säger Anna Wiklund.

Foto: Torleif Svensson
Foto: Torleif Svensson