Text: Lena Bergman
En dynamisk arbetsplats med nyfikna medarbetare. Leveranser som håller den globala bilindustrin rullande. Och så den spännande resan mot fossilfritt stål. På SSAB i Borlänge har Clara och José hittat både utmaningar och utvecklingsmöjligheter.
Det krävs många olika kompetenser för att skapa framtidens stålprodukter. På SSAB i Borlänge finns inte mindre än 300 olika yrken representerade, allt från tekniker, elektriker och truckförare till IT-arkitekter, ugnsreglerare och valsningsoperatörer.
– Det finns så mycket häftiga jobb och hur mycket utvecklingsmöjligheter som helst här! Och jag kan få alla förutsättningar, utbildningar och den coaching som behövs för att växa. Finns bara viljan så kan du ta dig vart du vill på SSAB, säger Clara Lönntorp.
Clara Lönntorp kom till SSAB för ett och ett halvt år sedan, direkt från studier i industriell ekonomi med inriktning logistik och ledarskap. Det var industrins komplexitet som lockade henne hit, och nu jobbar Clara som sektionschef för centralförrådet. Hit kommer allt inkommande gods och härifrån får produktionen allt de behöver. Det finns 60 000 artiklar i lager – allt från kaffemuggar till 40 ton tunga ugnslock.
– Jobbet är hur utmanande som helst, men det är superkul att förbättra och effektivisera logistiken. Jag skapar förutsättningar för personalen att göra sitt jobb och det är jäkligt kul att arbeta med människor. För mig är det personlig utveckling hela tiden, säger Clara Lönntorp.
” Det finns så mycket häftiga jobb och hur mycket utvecklings möjligheter som helst här! Och jag kan få alla förutsättningar, utbildningar och den coaching som behövs för att växa.
Bidrar med andra perspektiv
När Domnarvets Järnverk togs i drift 1878 tillverkades här drygt 40 000 ton stål om året. Numera är produktionen igång dygnet runt och idag produceras i snitt 45 000 ton varje vecka. Produktionen har utvecklats och effektiviserats många gånger om, men SSAB:s blårandiga byggnad är sig lik – ett anrikt landmärke mitt i Borlänge.
– Innan jag började här hade jag en bild av SSAB som ganska gubbigt, men jag blev positivt överraskad. Jag är både ny, ung och ensam kvinna i min ledningsgrupp, men jag upplever att det finns en nyfikenhet och att de andra är intresserade av att höra min åsikt. Jag bidrar med andra perspektiv, säger Clara Lönntorp.
José Puente Cabrero har till skillnad från Clara jobbat länge på SSAB. Och visst har en kulturförändring skett säger han, det som numera sitter i väggarna är en modern organisation med sunda värderingar och stort fokus på säkerhet.
– Tidigare tänkte man kanske skitig, tung industri när man hörde SSAB, men det är väldigt högteknologiskt med många spännande utmaningar för ingenjörer och operatörer. Jag är inne på mitt sjätte eller sjunde jobb sedan jag började här för 25 år sedan, och just att det är så väldigt dynamiskt och omväxlande är nog det jag gillar allra mest med att jobba på SSAB, säger José Puente Cabrero.
Höga krav från bilindustrin
Idag jobbar José Puente Cabrero som produktchef med ansvar för SSAB:s portfölj inom kallvalsade stålprodukter. Majoriteten av kunderna finns i bilindustrin och José arbetar för att såväl nuvarande som framtida kundbehov tillgodoses.
– Bildindustrin är spännande. Den ligger i framkant med väldigt höga krav på säkerhet, kostnadseffektivitet och utsläppsminskningar. Och eftersom det är en global industri behöver den underleverantörer som kan leverera globalt. Det är en stor utmaning, men en som SSAB klarar, säger José Puente Cabrero.
De kommande åren står SSAB inför en enorm omställning. Till 2030 ska företaget vara fossilfritt och vägen dit är både utmanande och spännande.
– Vi jobbar väldigt mycket med att skapa en fossilfri värdekedja. Det kommer vi att klara på kortare tid än våra konkurrenter, och just att vi kan skapa tillgång till material med ett neutralt fotavtryck gör oss väldigt viktiga för bilindustrin, säger José Puente Cabrero.
– Att få vara med på den förändringsresa SSAB påbörjat mot fossilfritt stål är riktigt häftigt. Är det nån gång man ska jobba här så är det väl nu, fyller Clara Lönntorp i.