TEXT: Lars Larsson
FOTO: Erika Näsberg/Aliva Photography
I Nordanstig i Hälsingland finns snöskoteråkarna som längtar till sommaren. Vad som lockar? Watercross förstås!
Det var en cool grej. Jag ville veta om det gick.
Vad som började med nyfikenhet, har utvecklats till helhjärtade tävlingssatsningar.
– Det var en cool grej. Jag ville veta om det gick, säger Oskar Jernberg om sitt första försök att köra en ganska vanlig snöskoter på vattnet.
Det skulle visa sig gå bättre än väntat och sedan ett par år finns Watercross Nordanstig. Tanken på att bilda föreningen dök upp efter att Oskar och några kompisar arrangerat den första tävlingen under folkfesten Bergsjödagen 2015.
– Det blev succé direkt med 1 500 besökare och kanonväder, säger Oskar Jernberg.
Bergsjödagen i augusti
Sedan dess är Bergsjödagen också tävlingsdag och 5 augusti hoppas man på nytt publikrekord från föreningens sida – vars medlemmar förvånande få är snöskoteråkare, utan snarare har sin hemvist i andra extremsporter.
Föreningen hoppas också på många tävlande från runt om i landet. Intresset för den udda tävlingsformen stiger nämligen och i dag finns ett hundratal åkare. Även standarden på åkarna ökar och nu arrangeras tävlingar ända upp på VM-nivå.
– Nu lägger vi banor med hjälp av bojar och flytande hopp, och tävlar tre eller fyra åkare i varje heat. Det är en bit ifrån hur sporten startade, då den som kom längst innan man sjönk vann, säger Oskar Jernberg med ett leende.
Går till botten?
Men även om sporten numera styrts upp har den behållit sitt publikfrieri. Och risken att gå till botten är fortfarande ständigt närvarande – kanske är det också det som lockar delar av publiken?
Vad är det då som gör watercross så kul? Jo, många saker, enligt Oskar Jernberg.
– Det är ombyggnaden av maskinen, adrenalinet och farten. Men framför allt gemenskapen.
Watercrossmaskinerna toppar 115 kilometer i timmen och är i grunden vanliga snöskotrar. Vissa mindre modifieringar är nödvändiga – som att hålla drivremmen torr till exempel. Mekanikern blir därför extra viktig, säger Oskar, både för säkerhet och driftsäkerhet.
– För man får ingen andra chans därute på vattnet.